FOTOGRAFIECIRCUIT

LOKETTENZAAL

OUD GEMEENTEHUIS

VAN LANDEGHEMSTRAAT 101, WILLEBROEK

OPEN TIJDENS ACTIVITEITEN IN HET OUD GEMEENTEHUIS

 

Het Fotografiecircuit Vlaanderen is een reeks van fototentoonstellingen die reist tussen verschillende culturele centra in Vlaanderen. Het circuit werd opgestart in een periode dat er voor fotografen nog niet zoveel kansen waren om hun werk tentoon te stellen. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen. Toch blijft het circuit aan een behoefte voldoen. Jaarlijks krijgen 11 nieuwe fotografen een kans om een individuele tentoonstelling langs 16 cultuurcentra in Vlaanderen te laten rondreizen.

Bij de selectie van de fotografen wordt op de eerste plaats naar kwaliteit en variatie gezocht. Het circuit staat open voor alle genres en benaderingswijzen. De lijst van de fotografen die ooit aan het circuit deelnamen is indrukwekkend en velen hebben ondertussen hun weg gemaakt in het fotografisch landschap.

Het Fotografiecircuit Vlaanderen koos bewust voor de cultuurcentra als tentoonstellingsplatform. Inmiddels is er op elke locatie een vast publiek gegroeid, maar ook de vele bezoekers aan de cultuurcentra worden, al of niet voorbereid, geconfronteerd met het werk van de fotografen.

Elke maand zal er in de lokettenzaal van het Oud Gemeentehuis werk van een andere fotograaf te zien zijn.


 

 

27 JUN-3 SEP JACQUES VANSPEYBROUCK – OGENBLIKKEN VAN STILTE

Als autodidact in de fotografie begon hij , zoals de meeste amateur-fotografen bij een fotoclub , waar een éérste technische bagage werd opgestoken.
Maar al snel had hij door dat je eigen ding doen in fotografie het belangrijkste is , gewoon tot jezelf komen en de beelden creëren van- uit je gevoel , dat is waar hij naar streeft.
Eénmaal de nodige technische kennis opgestoken kon hij vrij zijn eigen ding gaan doen.
Qua onderwerpen voor zijn foto’s heeft hij geen voorkeuren , maar wel is hij van oordeel dat een foto iets moet kunnen oproepen bij de toeschouwer.  Dat kan zowel een stemming zijn of een droombeeld of gewoon iets wat de kijker kan meenemen in zijn / haar fantasie , als dat kan  is voor hem een foto geslaagd.Maar toch heeft hij een uitgesproken voorliefde voor eenvoud , voor hem primeert het onderwerp dat hij wil brengen waarbij alles daarrond ballast wordt , zodat hij eerder tot een minimalistische fotografie komt. De reeks “ Ogenblikken van stilte “ : Stilte is niet alleen geen geluid , neen , het zijn ook die momenten dat je door het beeld volledig wordt opgeslorpt waardoor de wereld ron- dom je vervaagt.   En al beleef je dit gevoel dan maar eventjes , het geeft een gevoel van een volkomen harmonie.
Met deze reeks tracht hij de toeschouwer deelachtig te maken aan het  gevoel van absolute stilte dat meer is dan alleen geen geluid .

5 SEP-1 OKT JOHAN EYKENS – HOW HISTORY IS MADE

Johan Eykens, een fotograaf van 29 jaar die zichzelf kort omschrijft als een creatieveling met een visie. Woonachtig te Antwerpen, waar architectuur, mens en dier nooit ver weg zijn, noemt hij zichzelf bevoorrecht.  De passie voor fotografie heeft hij pas enkele jaren geleden verder ontwikkeld. Volkomen logisch als je weet dat ook zijn vader sinds zijn jeugd gepassioneerd was door fotografie.  
Met zijn Canon 6D full-frame camera trekt hij er geregeld op uit om te gaan “urban exploren”. Een apart segment binnen de fotografie, welke zich toespits op het in beeld brengen van verlaten plekken, waar verval zijn intrede heeft gedaan. Sinds vier jaar reist hij hiervoor doorheen Europa. Zo bezocht hij onder andere oude ziekenhuizen, scholen, kastelen, gevangenissen en theaters.Een gebouw of fabriek die al jaren leegstaat is voor velen een doorn in het oog, maar niet voor Johan. In de gejaagde wereld anno 2017, waar alles binnen een tijdskader moet worden verwerkt komt hij hier tot rust. De stilte die er heerst op dergelijke locaties, zet je aan het denken en helpt je mee een beeld te schetsen over hun geschiedenis.
Hetgeen “urban exploring” zo aantrekkelijk maakt is het feit dat je een verlaten locatie kan lezen als een boek. Vanaf je binnen staat is het enkel dat wat je ziet, natuurlijke elementen,vormen en lijnen die voor zich spreken. Zonder de historie te kennen kan je hieruit je eigen verhaal opmaken en brengen. Eenmaal je een onderwerp hebt gekozen is het aan de fotograaf om het beeld te laten spreken, maar vaak brengt de combinatie tussen kleuren en verval soelaas.Leegstand of verval brengt ook een unieke sfeer met zich mee die vaak bepaald wordt door de omstandigheden van het moment. Hij weet de grauwe of net feeërieke sfeer te gebruiken om zijn foto’s een extra dimensie te geven. Los daarvan geeft hij een unieke twist aan een foto, waarin je hem als fotograaf herkent.
De selectie omvat beelden uit zowel de begin periode als uit 2017 en dompelen u hellemaal onder in de wereld van “urban exploring”.

3 OKT-5 NOV KELLY DONCKERS – FOOD SUPPLIERS

Kelly Donckers is een jonge fotografe afkomstig uit Brecht in de Antwerpse Noorderkempen. Toen ze op het einde van haar middelbare school carrière een verdere studiekeuze moest maken, rolde ze eerder toevallig in de fotografie. Een goede keuze is dit gebleken, want in 2017 studeerde ze af aan de Karel de Grote hogeschool, met een bachelor audiovisuele media afstudeerrichting fotografie.
Doorheen haar 3 jarige bachelor opleiding ontdekte Kelly al snel waar haar passie lag, documentaire fotografie. Het opgaan in de omgeving, het obseveren en onderzoeken van haar onderwerp, hierin lag haar passie.
Zo ontstond haar eerste volledige documentaire reeks ‘NAAM VAN REEKS’. Deze maakte ze naar aanleiding van een schoolopdracht. Voor deze opdracht las elke student het boek ‘de Hongerige Stad’ van Caroline Steel. Door dit boek geraakte Kelly geïnspireerd voor haar reeks. Ze groeide op omringd door groen, en de daarbijhorende landbouw en tuinbouw. En eigenlijk had dit haar altijd geïnterresseerd. Wie waren die mensen die hier kwamen helpen ons voedsel te telen? Waarom kwamen ze naar hier?
Zo nam ze contact op met VW – tuinderijen, een grote tomatenkweker in Loenhout. De familie Vermeiren bracht haar in contact met Mariusz en Alina. Een koppel uit Polen. Mariusz en Alina werkten al enkele jaren hier in België.

7 NOV-3 DEC JASPER LEONARD - RESIZED

Jasper Léonards passie voor beeld ontwikkelde zich vanuit een vreemd vertrekpunt, in het plezier dat hij beleefde aan het onbesuisd prutsen aan cameralenzen. Het zou de fotografie niet heruitvinden, maar het heeft hem wel gevormd tot de fotograaf die hij nu is. Zijn beelden vandaag zijn nog steeds schatplichtig aan die begindagen.
Zijn ‘lenzenproject’ lag ook aan de basis van zijn masterproef in de Beeldende Kunsten aan Sint Lucas Antwerpen in 2010. Eén van die lenzen was een 45 mm Tilt-Shiftlens, waarbij het rubber aan de lens zodanig geplooid wordt dat het beeld op bepaalde plaatsen op karakteristieke wijze aan scherpte verliest. Met het juiste onderwerp en het juiste perspectief ziet een reële scene er door dit miniatuureffect al snel geënsceneerd uit.  Onze hersenen interpreteren Tilt-Shiftfoto’s onbewust als beelden van iets zeer klein. Tilt-Shift zet je als kijker op het verkeerde spoor, omdat je ervan uitgaat dat het een miniatuurbeeld is.
De voorbije jaren trok Jasper eropuit en richtte zijn Tilt-Shiftlenzen op het leven. Vanaf daken en kranen, kathedralen of vanuit een luchtballon – de beste plekken om het land in vogelperspectief in beeld te krijgen.
Geen enkel beeld werd hierbij in scène gezet. Het land ging gewoon zijn  gang en hij legde het vast.

CC De Ster  |  Pastorijstraat 1  -  2830 Willebroek  |  Tel. 03 866 92 00  |  E-mail cultuur@willebroek.be